X

  1. Home
  2.  Statiegeldformulier

Maak samen ‘t verschil met statiegeld voor jouw buurt

Bij Coop maken we samen ‘t verschil. Het hele jaar door organiseren we statiegeldacties voor wisselende doelen die in en voor jouw buurt actief zijn. Van voetbalvereniging tot hospice, van buurtspeeltuin tot lokale voedselbank.

Klanten kunnen in onze winkels heel eenvoudig hun statiegeld schenken door op een donatieknop op de flessenautomaat te drukken of een statiegeldbonnetje in te leveren. Coop verdubbelt vervolgens het bedrag dat wordt ingezameld*. De afgelopen jaren doneerden klanten en Coop samen al meer dan 1,8 miljoen euro aan meer dan 1000 doelen.

*De verdubbeling heeft betrekking op de normale stroom lege flessen die onze klanten inleveren en niet op grote hoeveelheden lege flessen die via speciale acties worden verkregen.
Aanmelden in jouw buurt
Doelen voor onze statiegeldactie kunnen het hele jaar door aangemeld worden. Aanmelden kan als je in het bezit bent van een klantenkaart en wanneer jouw doel voldoet aan de volgende spelregels:

Jouw doel:

We zetten de statiegeldactie zo lokaal mogelijk in. De aanmelding gebeurt daarom per Coop-vestiging. Een vertegenwoordiging van klanten selecteert de goede doelen voor de statiegeldactie en controleert of een doel aan de gestelde criteria voldoet. De voorkeur gaat hierbij uit naar ANBI-erkende doelen, doelen met het CBF-keurmerk en doelen waarbij mensen en hun leefomgeving centraal staan. Doelen waarbij een bankrekening van een privé-persoon wordt opgegeven zullen we niet goedkeuren.

Voldoet jouw doel aan alle bovenstaande criteria? Vink deze dan aan om verder te gaan.

 

Wat zijn de donatieperiodes?
De statiegeldactie loopt steeds per kwartaal:
januari t/m maart
april t/m juni
juli t/m september
oktober t/m december

Wanneer aanmelden?
Een goed doel aanmelden, kan het hele jaar door. Om voor een specifiek kwartaal in aanmerking te komen moet een aanmelding acht weken van te voren gedaan zijn.

Wanneer komt een doel in aanmerking?
Eén keer per kwartaal worden de doelen beoordeeld door een aantal klanten die zitting hebben in de ledenraad. Aanmelders krijgen hier een bericht van via e-mail. De betreffende Coop-vestiging krijgt een kopie van deze e-mails. Doelen die het beste aan de spelregels voldoen krijgen de voorkeur en komen het eerst aan bod. Het kan zijn dat een doel op een wachtlijst wordt geplaatst. Als het niet lukt om een doel binnen een jaar aan de beurt te laten komen komt de aanmelding automatisch te vervallen. Doelen die niet aan de spelregels voldoen worden afgewezen.